Jak radzić sobie z awarią ogumienia?

Kapeć na kole

Każdy kierowca, nawet ten najbardziej doświadczony, może kiedyś doświadczyć złapania tak zwanego “kapcia” w trakcie jazdy. Bywa to nie tylko kłopotliwe, ale też niebezpieczne. Posiadanie niezbędnej wiedzy na temat postępowania w takich przypadkach bywa zatem niezwykle przydatna.

Gdy złapiemy gumę

Klasycznego kapcia poznamy po tym, że nasz samochód samodzielnie zaczyna skręcać w jedną stronę. Zwykle towarzyszy temu charakterystyczny, dudniący dźwięk. W tej sytuacji należy zachować spokój i nie wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą. Ostre hamowanie również jest stanowczo odradzane ze względów bezpieczeństwa. Czasami na przebitej oponie można przejechać jeszcze niewielki dystans. Powinniśmy to wykorzystać do znalezienia odpowiedniego miejsca na postój. Unikajmy zatrzymywania się w pobliżu wzniesień czy zakrętów. Najlepiej jest znaleźć miejsce w zatoczce, parkingu lub szerszym poboczu. Zalecamy postój na twardym podłożu.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Doświadczenie kierowców firm przewozowych, oferujących przewozy osób jest ogromnym bagażem przydatnych rad i trików zwłaszcza jeśli chodzi kwestie zachowania bezpieczeństwa po złapaniu kapcia. Zawodowcy doradzają: po zatrzymaniu należy włączyć światła awaryjne i rozstawić trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej, wskazanej przez przepisy odległości od samochodu (na terenie zabudowanym tuż za pojazdem lub na nim na wysokości nie większej niż 1 m, poza terenem zabudowanym w odległości 30 – 50 m, na drodze ekspresowej lub autostradzie w odległości 100 m). Przed przystąpieniem do czynności związanych z wymianą koła dobrze jest na siebie założyć kamizelkę odblaskową. Trzeba zmniejszyć wagę pojazdu: poprosić współpasażerów o opuszczenie auta i wypakować bagaże, jeśli je przewozimy.

Przezorny zawsze ubezpieczony

Najlepiej jest wozić ze sobą pełnowymiarowe koło zapasowe lub chociaż dojazdówkę. Pamiętajmy o regularnej kontroli ciśnienia w ogumieniu awaryjnym. Zestawy naprawcze pomogą tylko przy niewielkich uszkodzeniach, a po ich zastosowaniu opona może nie nadawać się do dalszego użytku i reperacji, z powodu trudno usuwalnej pianki uszczelniającej.

Przystępujemy do wymiany koła

Po wyjęciu z samochodu koła zapasowego, podnośnika i kluczy ustawiamy koła w kierunku na wprost. Następnie zaciągamy hamulec ręczny i wrzucamy bieg pierwszy lub wsteczny (w przypadku skrzyni automatycznej przestawiamy lewarek na P). Auto możemy dodatkowo zabezpieczyć wstawiając pod koła kamienie lub kliny po stronie, która nie będzie podnoszona.

Klucz do odkręcenia kół powinien być w luce koła zapasowego lub fabrycznym otwieranym schowku z narzędziami. Jak wymienić koło w samochodzie? Zaczynamy od poluzowania śrub w feldze o mniej więcej jeden obrót. Jeśli się zapiekły, przyda nam się preparat pokroju WD-40. Do klucza dobrze jest mieć przedłużkę. Gdy jej nie posiadamy, pozostaje nam nacisnąć na klucz nogą. Trzeba przy tym uważać na stopę i na to, aby nie uszkodzić śrub. Pamiętajmy, że w przypadku stosowania śrub zabezpieczających do felg trzeba mieć przy sobie odpowiednią przejściówkę do ich odkręcenia.

Pod samochód podkładamy podnośnik, sprawdzając uprzednio w instrukcji, gdzie przeznaczono miejsce dla jego górnej końcówki. W przypadku braku instrukcji, szukajmy charakterystycznych wcięć lub przetłoczeń (zazwyczaj na skraju progu). Pod podnośnik dobrze jest podłożyć deskę, co choć w pewnym stopniu zapobiegnie zapadaniu się pojazdu, gdy stoimy na miększym podłożu.

Najpierw pojazd podnosimy o kilka centymetrów i sprawdzamy, czy pozostaje stabilny. Jeśli tak, odkręcamy śruby i ściągamy koło chwytając za jego dolną część (nie wkładajmy ręki pomiędzy oponę a błotnik!).

Zanim założymy felgę z zapasowym ogumieniem upewnijmy się, że w stresie nie wzięliśmy do rąk koła, które przed chwilą zdjęliśmy. Zapasówkę zakładamy na piastę (zależnie od tego od sposobu mocowania koła może być ono montowane na śruby lub same nakrętki/centralną nakrętkę). Najpierw palcami, a następnie kluczem dokręcamy śruby, ale nie do oporu. Pamiętajmy przy tym, aby śruby wkładać na krzyż. Dokręcamy je porządnie po opuszczeniu samochodu na ziemię.

Samodzielna zmiana koła na wypadek awarii to umiejętność, która przyda się każdemu kierowcy bez względu na jego staż za kierownicą. Każdy kierowca firmy Ts-Olsok jest przygotowany na taką ewentualność. Kiedy komfort i bezpieczeństwo pasażerów jest najwyższym priorytetem, wiedza na temat podstawowych czynności naprawczych staje się wiedzą nie tylko elementarną, ale też niezbędną do wypełnienia obowiązków wobec klienta.